Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych

Sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych o stanowisku Senatu w sprawie ustawy budżetowej na rok 2006. W imieniu Klubu Parlamentarnego PSL głos zabrał Jan Łopata.

Panie Marszałku! Wysoka Izbo! Szanowna Pani Minister!

W imieniu Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego mam zaszczyt odnieść się do wprowadzonych uchwałą Senatu poprawek do ustawy budżetowej na rok 2006.

Senat wprowadził, jak tu już wielokrotnie mówiono, 31 poprawek. Podzieliłbym je na dwie, może nawet trzy grupy. Nim jednak omówię poszczególne grupy tych poprawek, proszę mi pozwolić na uwagę natury ogólnej.

Otóż co jakiś czas przetacza się przez media dyskusja, ale również niektóre partie polityczne proponują w swych programach zmianę Ordynacji wyborczej do Sejmu na ordynację większościową, wprowadzenie okręgów jednomandatowych. Wysoki Sejmie, czy jesteśmy w stanie ogarnąć wyobraźnią tworzenie budżetu w sytuacji takiej procedury wyboru posłów? Przecież budżet wyglądałby tak, jak wyglądają poprawki Senatu. Byłoby trudno wyjść poza potrzeby poszczególnych okręgów wyborczych.

Ale wróćmy do poprawek Senatu. Jak mówiłem, podzieliłbym je na trzy grupy. Pierwsza grupa poprawek odnosi się do spraw i instytucji ogólnopaństwowych, a do niej zaliczyłbym przede wszystkim poprawkę nr 2, której przyjęcie przywraca ograniczone nadmiernie - to zdanie większości senatorów - kwoty wydatków tych instytucji. Przypomnijmy: Kancelarii Prezydenta - o 10 mln zł, Kancelarii Senatu - 12 mln zł, Kancelarii Prezesa Rady Ministrów - 18 mln zł, Skarbu Państwa - 8 mln zł. Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego będzie głosował za przyjęciem zmian wprowadzonych przez Senat, aczkolwiek wskazanie źródła pokrycia tych zwiększonych wydatków, czyli większe o 53 mln zł dochody z podatku od towarów i usług, na tym końcowym przecież już etapie prac nad budżetem, każe nam się zastanowić. Tym bardziej że mamy na uwadze dość dramatyczne wypowiedzi przedstawicieli rządu, w tym samego pana premiera Marcinkiewicza, po głosowaniu w Sejmie, o popsutym budżecie. Nie był on taki popsuty, skoro można było bez większych trudności znaleźć dodatkową, niebagatelną przecież kwotę dochodów budżetowych.

Cieszy nas i oczywiście ma nasze poparcie poprawka nr 1, która zmierza do zwiększenia o kwotę 200 mln zł budżetu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Wprawdzie jest ona obarczona warunkiem większych dochodów agencji własności rolnej, niemniej, znając praktykę lat ubiegłych, jest to realne źródło, a żeby się przekonać, jak potrzebne są środki agencji restrukturyzacji, to najlepiej pojechać do powiatowych oddziałów i poznać realia. Zresztą w przedpołudniowej dyskusji wiele czasu pracy, organizacji tej agencji poświęciliśmy.

Do tej pierwszej grupy poprawek, o których mówię, zaliczyłbym też poprawki o numerach 14 i 16. Zmierzają one do nieco innego potraktowania instytucji w części: Sprawiedliwość, czy też przesunięcia pomiędzy działami klasyfikacji budżetowej. Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego będzie za tymi poprawkami.

Interesująca jest poprawka nr 9, która powoduje zwiększenie wydatkowania środków na wzmocnienie działalności kontrolnej i prewencyjnej organów nadzoru budowlanego, w tym powiatowych inspektoratów nadzoru budowlanego. Chcielibyśmy wierzyć, że gros tych środków zostanie właśnie tam przekazane, na pierwszą linię. O tym również mówiłem w dyskusji przed paru godzinami. O tym, w jak skromnych warunkach pracują powiatowi inspektorzy budowlani, to całą debatę należałoby przeprowadzić. Polskie Stronnictwo Ludowe będzie oczywiście za, choć źródło pokrycia wydaje nam się trochę kontrowersyjne. Do tej samej grupy zaliczyłbym poprawkę nr 24, która w kontekście niedawnej tragedii na Śląsku wiąże się z poprzednio omawianą, a zmierza do przeznaczenia kwoty 70 mln zł na budowę systemu ratownictwa medycznego. I choć znowu źródło pokrycia budzi wątpliwości, będziemy głosowali za jej przyjęciem, mając nadzieję, że już w przyszłorocznym budżecie znajdzie się wreszcie cała potrzebna kwota na uruchomienie tak potrzebnego systemu.

Do drugiej grupy poprawek zaliczyłbym cały szereg proponowanych zmian o charakterze lokalnym lub regionalnym. Senat zachował się jak izba samorządowa. I chciałbym tu przypomnieć, że jeśli chodzi o takie tworzenie Senatu, to właśnie były propozycje Polskiego Stronnictwa Ludowego, PSL w swoim programie to zawarło. I tak też zachowają się posłowie PSL, uznając, że senatorowie, działając ponadpartyjnie, znają potrzeby tzw. terenu.

Trzecia grupa poprawek wreszcie, a może konkretnie poprawki nr 3 i 5 zmierzające do zmniejszenia wydatków bieżących Kancelarii Sejmu i budżetu wojewody wielkopolskiego. To są poprawki, nazwałbym je, na życzenie, na prośbę marszałka Sejmu i wojewody wielkopolskiego, uwzględniające ogromne potrzeby rodzin ofiar poszkodowanych w śląskiej tragedii. W wyniku przyjęcia tych poprawek kwota 1150 tys. zł trafi do poszkodowanych.

Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Jesteśmy w przededniu głosowania nad końcową wersją budżetu na 2006 r. Klub Parlamentarny Polskiego Stronnictwa Ludowego zachowa się jak zwykle: odpowiedzialnie, propaństwowo i prospołecznie.

Wysoki Sejmie! Prace nad budżetem przejdą do historii i to, jak wiemy, nie ze względu na ilość i jakość poprawek senackich, wobec których starałem się stanowisko w imieniu klubu PSL Wysokiej Izbie zaprezentować. Dziękuję bardzo. (Oklaski)