Pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk nr 1082).

W sejmie odbyła się debata dotycząca pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Stanowisko klubu parlamentarnego PSL przedstawił Jan Łopata. Oto treść jego wypowiedzi:


Szanowna Pani Marszałek! Wysoka Izbo! Panie Ministrze! W imieniu Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego mam zaszczyt przedstawić stanowisko w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 1082).

Wysoka Izbo! Kilka dni temu przeżywaliśmy w Polsce ważne wydarzenie, jakim niewątpliwie były wybory samorządowe. Wybieraliśmy władzę lokalną, która, a niestety o tym często w tej Izbie zapomina się, jest równoprawną częścią władzy publicznej wypełniającą cały szereg zadań, do których realizacji potrzeba po prostu dochodów, pieniędzy. W kampanii często podnoszony był właśnie ten aspekt oczywiście w kontekście spodziewanych znacznych środków europejskich. Omawiany dzisiaj projekt powoduje ingerencję w dochody gmin, dlatego też z dużą starannością powinniśmy podejść do znajdujących się w nim uregulowań.

I tak proponuje się nowelizację art. 8 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych polegającą na wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od środków transportowych samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej równej 3,5 t. Musimy mieć świadomość, że jest to niemała skala, o czym moi przedmówcy mówili. Po Polsce porusza się około 200 tys. takich aut i jeżeli przyjmiemy stawkę na rok przyszły, na rok 2007, w wysokości 661 zł i 64 gr od jednego samochodu rocznie, to okaże się, że ubytek dla dochodów gmin to kwota około 130 mln zł. Ale jednocześnie musimy wiedzieć, że producenci takich pojazdów zmieniają tonaż produkowanych aut na równy 3 tonom 490 kg w celu zwiększenia sprzedaży pojazdów niepodlegających opodatkowaniu. Jest to zjawisko narastające, można by, rzec masowe, bo jeżeli w roku 2002 było to 160 aut, w 2004 - 6617, to w 2005 r. - już 13 968. Wydaje się, że z czasem doprowadzi to do tego, że może zabraknąć nowych przedmiotów opodatkowania, i nastąpi stopniowy spadek wpływów podatkowych.

Należy również zauważyć, że poprzez zmianę art. 9 ustawy tymże podatkiem objęci będą również posiadacze pojazdów, którym one zostały powierzone przez zagraniczne osoby fizyczne lub prawne, jeżeli powierzone środki transportowe zostaną zarejestrowane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Nie ma jednak wyliczonych ewentualnych wpływów do budżetów gmin z tego tytułu. Jest zapowiedź również zwiększenia wpływów z podatków dochodowych w części stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego, ale - to też moi przedmówcy mówili - wynika to przecież z innych rozstrzygnięć. Wydaje się więc jednak, że samorządy nie utracą dochodów, a jednocześnie wprowadzimy ujednolicenie zasad opodatkowania z zasadami rejestracji.

W ustawie proponuje się zrezygnowanie ze zwolnienia z podatku od środków transportowych pojazdów wykorzystywanych w dowozie i odwozie na maksymalną odległość do 150 km. W uzasadnieniu czytamy, że przyczyną tego jest niewydanie stosownych rozporządzeń. Moim zdaniem wymaga to szerszego wyjaśnienia. Ustawę dostosowujemy do jakby niewydanych, niedostosowanych wcześniej przepisów. Podobnie zresztą uzasadnia się potrzebę dodania w art. 2 ust. 3 ustawy do istniejącego katalogu wyłączeń gruntów pod morskimi wodami wewnętrznymi. Napisano wprost w uzasadnieniu, że wprowadzono to w celu ujednolicenia terminologii ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z terminologią stosowaną w rozporządzeniu ministra rozwoju regionalnego i budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. Chciałbym usłyszeć, czy to jest szczególny przypadek, czy też będziemy teraz dostosowywać ustawy do rozporządzeń.

Zastanawia również tak jednoznacznie adresowany do konkretnego podmiotu art. 8, w którym proponuje się wprowadzenie ograniczonego czasowo zwolnienia z podatku od nieruchomości gruntów i budynków będących w posiadaniu uczelni wojskowych.

W omawianym projekcie proponuje się zmianę stanu prawnego w zakresie podatku od posiadania psów - z dzisiejszej formuły świadczenia obligatoryjnego na fakultatywny charakter opłaty. Jest to moim zdaniem kierunek jak najbardziej słuszny. Obligatoryjność podatku powodowała, że niejednokrotnie koszty poboru były wyższe od wpływów z tego tytułu do budżetu gmin. Według proponowanego uregulowania o wprowadzeniu tej opłaty będzie decydować rada gminy. Będzie decydować ona również o zasadach ustalania i poboru oraz terminach płatności i wysokości stawek tej opłaty. Może również wprowadzić zwolnienie z opłaty.

W projekcie proponuje się także ujednolicenie nazewnictwa w celu dostosowania przepisów ustawy do zmian w Ordynacji podatkowej w zakresie składania deklaracji podatkowych za pomocą środków elektronicznych. Zaproponowano również cały szereg zmian uściślających i porządkujących. Reasumując, Wysoka Izbo, Klub Parlamentarny PSL jest za skierowaniem omawianego projektu ustawy do dalszych prac w komisjach sejmowych. Dziękuję bardzo. (Oklaski)