Wypowiedź

Poseł Jan Łopata w imieniu Klubu Parlamentarnego PSL złożył poprawkę do projektu ustawy o zmianie ustawy o kontroli skarbowej oraz ustawy Ordynacja Podatkowa. W wypowiedzi przedstawił swoje i posła Henryka Smolarza propozycje uregulowań prawnych odnośnie doręczeń decyzji podatkowych przez sołtysów.

Szanowny Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Panie Ministrze!

Kiedy w dniu 24 stycznia 2006 r. z tej trybuny sejmowej prezentowałem stanowisko mojego klubu, klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego, do zmiany ustawy o kontroli skarbowej oraz ustawy Ordynacja podatkowa, a w szczególności gdy zajmowaliśmy się uzasadnieniem do propozycji nowelizacji art. 181 ustawy Ordynacja podatkowa, podnoszony był argument, przez mnie również, że nowelizowane prawo bardzo niedawno zostało przyjęte, wszak to uregulowanie, jak pamiętamy, weszło w życie 1 września ubiegłego roku, ale Wysoki Sejmie, są takie sytuacje, gdy trzeba reagować w sposób pilny.

Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Myślę, że taka potrzeba jest również w przypadku art. 144 omawianej Ordynacji podatkowej. Otóż po nowelizacji Ordynacji podatkowej, dokonanej ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r., zmieniającej ustawę, jak mówiłem, z dniem 1 września 2005 r., niemożliwe stało się doręczanie decyzji podatkowych za pośrednictwem sołtysów. Nowelizacja ta była przedłożeniem rządowym, przypomnijmy, poprzedniego rządu. Zmiana ta wywołała liczne komplikacje oraz zasadniczo podniosła koszty doręczeń decyzji podatkowej w gminach, które dotąd mogły tego dokonywać przez sołtysów. Rząd uzasadnił proponowaną zmianę art. 144 ordynacji potrzebą dostosowania ordynacji do Prawa pocztowego, które w art. 47 wyklucza możliwość powierzania w drodze umów cywilnoprawnych świadczenia usług doręczania pism z naruszeniem obszaru usług zastrzeżonego dla operatora publicznego. Jednocześnie w przedłożeniu swym rząd stwierdza, że źródłem uprawnienia do doręczania pism organów podatkowych mogą być tylko przepisy prawa. Nic zatem nie stoi na przeszkodzie, aby w przepisach prawa, czyli w ustawie Ordynacja podatkowa wskazać sołtysów jako osoby uprawnione do doręczania pism w sprawach podatkowych, pochodzących od wójtów, burmistrzów, prezydentów miast jako właśnie organów podatkowych. Zważywszy na poważną funkcję ustrojową sołtysów, określoną w przepisach ustawy o samorządzie gminnym, na ich status funkcjonariuszy publicznych, a także na dotychczasową, co warto podkreślić, wieloletnią dobrą praktykę w tym zakresie oraz fakt, że w gminach przeważnie sołtysi są także inkasentami podatków pobieranych przez gminy, proponowana zmiana jest ze wszech miar uzasadniona, natomiast wedle nas niczym nieuzasadnione jest zmuszanie gmin do korzystania z drogich usług operatora publicznej Poczty Polskiej.

Dlatego też w imieniu Klubu Parlamentarnego Polskiego Stronnictwa Ludowego chciałbym do pana marszałka wnieść poprawkę do art. 144, który po przyjęciu miałby brzmienie: ˝Organ podatkowy doręcza pisma za pokwitowaniem przez pocztę, przez swoich pracowników lub przez osoby uprawnione na podstawie odrębnych przepisów. W przypadku gdy organem podatkowym jest wójt, burmistrz (prezydent miasta) doręczenie pisma może nastąpić za pokwitowaniem przez sołtysa.˝

A wracając do omawianych dzisiaj zmian i stanowiska klubu Polskiego Stronnictwa Ludowego do tych zmian, chcę powiedzieć, że rozważamy bardzo szczegółowo argumenty za i przeciw. Ważkie są argumenty o uszczupleniach podatkowych, o dublowaniu kosztów procesu dokumentowania, o potrzebie eliminowania możliwości prania brudnych pieniędzy i tak dalej. Uznajemy również za istotne argumenty przeciw, a w szczególności opinie środowisk przedsiębiorców, jak również doświadczenia przedsiębiorstw wynikające z niedawnej historii, o tym moi przedmówcy mówili, a znamy je również z opisów medialnych. Swoje stanowisko, Wysoki Sejmie, klub wyrazi w głosowaniu po dokładnej analizie. Dziękuję za uwagę. (Oklaski)