Informacja bieżąca w sprawie rozwoju infrastruktury transportowej Północ-Południe

W sejmie miała miejsce debata nad informacją bieżącą rządu w sprawie rozwoju infrastruktury transportowej Północ-Południe. Udział wziął między innymi Jan Łopata, oto treść wypowiedzi:

Szanowny Panie Marszałku! Wysoki Sejmie! Panie Ministrze! Na początku chciałbym stwierdzić, że to bardzo dobrze, iż Sejm w ramach informacji bieżącej zechciał zająć się dyskusją nad problemem znacznie szerszym niż niewątpliwie medialny, choć również realny problem Rospudy i Augustowa. Przecież przedstawione tam problemy to kwestia uciążliwości wielu inwestycji transportowych.

W tym miejscu chciałbym zapytać, panie ministrze, o następującą kwestię. Otóż ustawa Prawo ochrony środowiska nie określa terminów wydawania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz związanych z nią opinii i postanowień. Należałoby rozumieć, że mają zastosowanie przepisy K.p.a. W praktyce okazuje się, że terminy bardzo to wydłużają, zbyt krótki jest również termin ważności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Problemem jest również uzyskiwanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla nowo wyznaczonych obszarów Natura 2000, dla inwestycji, które posiadają prawomocne decyzje lokalizacyjne, co skutkuje między innymi brakiem możliwości wariantowania przebiegów trasy i stoi w sprzeczności z uzyskaną decyzją lokalizacyjną. Panie ministrze, czy w związku z taką rzeczywistością, którą zapewne pan doskonale zna, prowadzone są prace, by temu zaradzić?

Z tych powodów, które zasygnalizowałem, ale i innych, efekt komunikacyjny budowy dróg ekspresowych to kwestia jeszcze kilku lat, a może kilkunastu. W związku z tym pilną koniecznością jest remontowanie dróg i poprawa bezpieczeństwa ruchu na drogach istniejących, które są w bardzo złym stanie technicznym. Jestem posłem z województwa lubelskiego i chcę stwierdzić, że około 400 km dróg krajowych na terenie naszego województwa wymaga pilnego remontu. Poprawa bezpieczeństwa ruchu lokalnego wymaga budowy dróg dojazdowych, serwisowych, budowy skrzyżowań, budowy i modernizacji chodników, zatok. Panie ministrze, czy na ten cel województwo lubelskie otrzymało dostateczną ilość środków finansowych? (Dzwonek)

I jeszcze jedno krótkie pytanie. Mówimy tutaj o dużych projektach, o drogach ekspresowych, autostradach, a ja mam pytanie do pana ministra: Czy zna pan ogromne problemy powiatów polskich z utrzymaniem i modernizacją sieci dróg powiatowych? Bez zmiany zasad finansowania tej kategorii dróg przestaną one w niedługim czasie istnieć i tu nic nie przesadzam. Dziękuję bardzo. (Oklaski)